Διατροφή| Διατροφικοί Πίνακες| Άρθρα - Έρευνες| Συνταγές

Ξηροί καρποί και υγεία

Δε μπορείτε να αντισταθείτε στους ξηρούς καρπούς; Απολαμβάνετε τη γεύση από τα αμύγδαλα, τα καρύδια, τα κάσιους και τα φυστίκια; Μη νιώθετε ενοχές, κάνετε πολύ καλά.

Οι ξηροί καρποί ως συστατικό της ανθρώπινης διατροφής αποτελεί πολύ καλή πηγή πρωτεϊνών, ασβεστίου, φωσφόρου, ψευδαργύρου, υδατανθράκων, φυλλικού οξέος, βιταμινών Α και Ε, χαλκού, σεληνίου, αντιοξειδωτικών Ωμέγα 3 και φυσικού λίπους. Η κατανάλωσή τους λοιπόν μπορεί και πρέπει να αποτελέσει κομμάτι ενός υγιεινού και ισορροπημένου διαιτολογίου. Οι σύγχρονες διατροφικές οδηγίες τείνουν να θέσουν στο προσκήνιο την αντίληψη της προφύλαξης από ασθένειες. Πολυάριθμες μελέτες έχουν αποδείξει συνάφεια μεταξύ διαιτητικών συνηθειών και περιστατικά διαφόρων ασθενειών. Έχει αποδειχθεί μάλιστα ότι η ημερήσια πρόσληψη τροφών είναι σημαντικός συντελεστής που επηρεάζει τον κίνδυνο σοβαρών ασθενειών όπως αρτηριοσκλήρωση, διαβήτης, υπέρταση ακόμη και καρκίνο.

Επίσης, ιδιαίτερα γευστικές απολαύσεις - γευστικοί συνδυασμοί μπορούν να πραγματοποιηθούν και στη μαγειρική.

Ο συνδυασμός των ξηρών καρπών με τα αποξηραμένα φρούτα δίνει τέλεια νοστιμιά.

Δεν πρέπει να διαφεύγει της προσοχής μας ότι οι ξηροί καρποί όχι μόνο δεν επιβαρύνουν τα επίπεδα της χοληστερόλης αλλά αντίθετα λειτουργούν ευεργετικά στη λειτουργία της καρδιάς, όπως αναφέρεται και στη μεσογειακή διατροφή, στην αποφυγή καρδιαγγειακών επιπλοκών και στην εμφάνιση καρκίνου. Έρευνες έχουν δείξει ότι άτομα που ακολούθησαν την μεσογειακού τύπου διατροφή, παρουσίασαν πολύ χαμηλότερη επίπτωση καρδιαγγειακών νοσημάτων, καθώς και μικρότερες πιθανότητες εμφάνισης καρκίνου σε σύγκριση με άλλα άτομα που ακολούθησαν μια κλασσική διατροφή (π.χ. κατανάλωναν μοσχάρι, χοιρινό, βούτυρο, διάφορες κρέμες, μαργαρίνη και ελαιόλαδο). Αυτό αποδόθηκε στο ότι με τη μεσογειακή διατροφή υπήρξε αυξημένη κατανάλωση σε φυτικές ίνες, βιταμίνη C, ολεϊκό οξύ, ωμέγα-3 λιπαρά οξέα και μειωμένη πρόσληψη κακής χοληστερίνης (LDL - χοληστερίνη), κορεσμένων - πολυακόρεστων λιπαρών οξέων. Ως συνέπεια οι ασθενείς με μεσογειακή διατροφή παρουσίασαν χαμηλό κίνδυνο για εμφάνιση καρκίνου, εμφράγματος, διαβήτη, δυσλιπιδαιμίας, ρευματοειδούς αρθρίτιδας και άλλων νοσημάτων.

Είναι σημαντικό να γνωρίζουμε ότι υπάρχουν τρόφιμα που μειώνουν ουσιαστικά τα επίπεδα της χοληστερόλης στο αίμα. Τα καρύδια και τα αμύγδαλα συγκαταλέγονται σε εκείνα τα τρόφιμα που μπορούν να μειώνουν σημαντικά την κακή χοληστερόλη (LDL). Έρευνες έχουν δείξει ότι τα καρύδια όταν αντιπροσωπεύουν το 20% των θερμίδων δίαιτας για μείωση της χοληστερόλης μπορούν να μειώνουν κατά 12% την κακή χοληστερόλη (LDL). Μάλιστα η μείωση αυτή από τα καρύδια και τα αμύγδαλα επιτυγχάνεται σχετικά γρήγορα, μέσα σε διάστημα 4 εβδομάδων.

Βιβλιογραφία: National Cholesterol Education Programme, Food and Drug Administration, Food Commission.